Mellanmålsklassikerna som går hem hos dina tonåringar

Trött på socker- och hormonstinna tonåringar som far omkring hemma? Den hormonella biten rår vi tyvärr inte på utan har bara att vänta ut – de värsta sockerkickarna kan dock undvikas med hjälp av hälsosam och god mat som balanserar kroppen. Här hittar du tre mellanmålsklassiker för dina tonåringar!

Rawfoodbollar

Glöm söndersockrade och smöriga chokladbollar. Såväl tandhälsan som magen på din tonåring mår bättre av att äta rawfoodbollar istället. Låt dig inte luras av namnet, de är nämligen inte alls särskilt krångliga att få till. Googla så kommer du att hitta många enkla recept. I rawfoodbollarna har sockret ersatts av dadlar eller honung som naturliga smaksättare. Nötter, russin eller hackade mandlar och bär kan med fördel också ingå i receptet. Ett stort plus är att rawfoodbollar kan förberedas inför veckan som kommer och står sig väl i kylskåpet.

Varma smörgåsar

Det är inte alltid helt enkelt att övertyga kinkiga tonåringar att äta rawfoodbollar. Dina hungriga tonårskillar kanske är mer sugna på varma smörgåsar. Den här 80-talsklassikern har ibland oförtjänt dåligt rykte på våra breddgrader. Byt ut det vita brödet mot ett grovt rågbröd och var innovativ med smaksättning och kryddor så har du snabbt ett väldigt gott och härligt mättande mellanmål.

Smoothies

Har du svårt att få i dina tonåringar frukt och bär så ska du satsa på en riktigt god smoothie! Här är det endast fantasin som sätter gränser. Gör gärna en god och matig bas på exempelvis naturell youghurt, babyspenat och banan så kan du med fördel ta ut svängarna sedan med övriga ingredienser. Jordgubbar, hallon och blåbär är tre exempel på smaksättningar som går utmärkt att kombinera med den här basen. Mango, ananas eller hjortron är också riktigt, riktigt goda att ha i. Avsluta gärna med spirulinapulver (gröna smoothies) eller äkta vanilj för riktigt god eftersmak.

Smaklig måltid!

Publicerat i Mat