Introducera frukt och grönt till ditt barn.

Att frukt och grönt är bland det nyttigaste en människa kan äta är ingen hemlighet, men hur ser det ut för barn? Hur tidigt bör man som förälder låta barnet smaka olika frukter och grönsaker och framför allt – hur ska det tillredas?

Frukt och grönt i unga år

När barnet är 1 år kan du börja ge det frukt och grönsaker i mindre mängd. Gör det lättuggat. Ett barn fr.o.m. 2 års ålder kan ta del av samma kostråd som de vuxna, men portionerna måste vara mindre. Grönsaker och frukt för barn mellan 4-10 år bör ligga på en dos av minst 400 gram om dagen. Över 10 års ålder gäller 500 gram om dagen. Glöm inte att ju mer frukt och grönt du äter som förälder, desto mer sannolikt är det att barnet apar efter.

Tillredning

Frukter bör skalas, kärnas ur och kanske rivas så att barnet inte ska sätta det i halsen innan det kan tugga ordentligt. Slanta bananer och gör söta äppelklyftor. Roliga former gör att barnet inte sätter sig på tvären lika lätt.

Av grönsaker är det bra att göra stavar av gurka och morötter. Barn föredrar sötare smaker, så ge dem gärna sötare grönsaker, såsom rödbeta, majs, ärter, palsternacka m.m. I vissa fall kan du mixa ned grönsaker i maten, men det beror helt och hållet på vad ditt barn tycker om. Låt även dina barn doppa grönsakerna i någon mild sås om det underlättar.

Få dina barn att längta efter frukt/grönsaker

Det finns många knep att ta till för att få dina barn att be om nyttigheter. På dagis och i förskolan är det ofta i samband med fruktstunden som barnet också får uppleva mysiga stunder, där personalen kanske läser för det osv. Om barnet kan hitta en koppling mellan positiva känslor och frukt och grönt, så blir det lättare för det att uppskatta maten. Låt barnet vara med när du lagar maten och få det att associera den med trevliga stunder.

Publicerat i Mat